NATURAREN BABES-FIGURENA ATZETIK: GEOPARKEAK: Ordesako irteera

Bi urtetik behin egiten dugun bezala, Pirinioko mendikatearen sorrera eta higadura nola gertatu diren aztertzeko, Otsagabiko DBH 3 eta DBH 4ko ikasleak Ordesara irteera egin zuten (Zientzia Departamentutik bideratuta), irailaren 25 eta 26an.

Irteera bi egunekoa izan zen, lehenengo egunean, zazpi orduko ibilbidean, DBH 4ko ikasleak Pirinioko medikateen tolesdura eta plaken tektonikak aztertu zituzten eta DBH 3ko ikasleak, berriz, glaziarren higadurak eta meteorizazio mota desberdinak. Gorizeko aterpean gaua igaro ondoren, bigarren egunean ibilbidea motzagoa izan zen, bost ordutakoa, eta bertan fosil mota desberdinak eta Arazas ibaiak egiten duen higidura aztertu zen.





Ehiztarien xenda igotzen



Pirinioko tolesdurak eta failak (Monte Perdido) 

DBH 4. mailako Prestakuntza eta Orientazio Laboraleko ikasgaian dabiltzaten ikasleak berriz, Pirinioko lurren inguruko ikerketa bideratzen ari dira, aurten Elhuyar Zientzia Azokan aurkeztuko dutena. Ordesako lurretan egin izan dituzte lehenengo laginketak.


Lur laginketak egiten Ordesako gune desberdietan

Geologiaz aparte, beste atal batzuk ikusi genituen: sarrioak, ugatzak eta marmotak.

Marmotak kabiak hartxingadietan eraikitzen dituzte

Aurten horretaz gain, Ordesa, Sobrabeko Geoparkearen parte denez (UNESCOren babes-figura bat), geologian dauden babes-figurak ere landu ditugu. Irteera ingurune honen ondare natural eta kulturalak aztertzeko erabili genuen. Gure landa eremuan 2025. urtean, Iratiko Oihana Biosfera Erreserba (UNESCOren beste babes-figura bat) izendatzeko hautagai bihurtu dutelako.

Urtero bezala ikasleak begiradan argazki ugari gorde zituzten, eta klaseko dinamikan, argazki guzti horiek irakaskuntza esanguratsua garatzeko aukera eskaintzen dute.


Ikasleak txostenak betetzen

Horretaz gain, urriak 10ean bideo-deia eduki genuen Anchel Belmonterekin (Sobrarbeko Geoparkearen zuzendari zientifikoarekin). Hari galdera ugari egin zizkioten DBH 3 eta DBH 4ko ikasleak, berak geoparkearen inguruan egindako aurkezpen motz baten ondoren.

Anchel Belmonterekin hizketan

DETRÁS DE LAS FIGURAS DE PROTECCIÓN: GEOPARQUES

Salida a Ordesa

Como hacemos cada dos años, nos acercamos al Valle de Ordesa, con el alumnado de 3º y 4º de la ESO, el 25 y 26 de septiembre (salida del Departamento de Ciencias). 

La salida se estructura en dos días, en el primero, el recorrido tiene una duración de siete horas, donde el alumnado de 4º de la ESO analiza los plegamientos de la cordillera Pirenaica y la tectónica de placas, mientras el alumnado de 3º ESO, analiza la erosión glaciar y diferentes tipos de meteorización. Después de pasar la noche en el albergue de Goriz, este segundo día con un recorrido de cinco horas de duración, nos permite descubrir diferentes tipos de fósiles y la erosión que crea el río Arazas. 



Recorriendo la faja de Pelay
Plegamientos y fallas en Monte Perdido

Por su parte, los alumnos de 4º de la ESO que cursan la asignatura de Formación y Orientación Laboral están realizando una investigación sobre suelos pirenaicos, que este año se presentará en la Feria de la Ciencia de Elhuyar. Los primeros muestreos se han realizado en tierras de Ordesa.


Muestreando en diferentes lugares de Ordesa

Además de la geología, pudimos ver otros elementos del medio natural como: rebecos, quebrantahuesos y marmotas.

Las marmotas hacen sus cubil en las gleras

Este año además, viajamos con la intención de trabajar las figuras de protección para la conservación en geología, ya que Ordesa forma parte del Geoparque del Sobrarbe (figura de protección de la UNESCO). En la salida analizamos cuáles eran los valores del patrimonio natural y cultural del espacio. 

Como cada año, la salida posibilitó que el alumnado obtenga y guarde numerosas fotografías mentales, que luego nos ayudan en la dinámica de clase, construyendo un aprendizaje significativo. 


Alumnado trabajando por el camino

Además, el 10 de octubre tuvimos una videollamada con Anchel Belmonte, director científico del Geoparque de Sobrarbe. Con él respondieron muchas preguntas el alumnado de 3º y 4º de la ESO, tras una breve presentación que él hizo en torno a los geoparques.

Hablando con Anchel Belmonte

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